Stay Updated!

BLOG

حفاظت از آثار هنری با‌ارزش در برابر خطرات زیست‌محیطی

حفاظت از آثار هنری با‌ارزش در برابر خطرات زیست‌محیطی

موزه ها محل نگهداری و حفظ برخی از بزرگترین گنجینه های جهان هستند. از آثار هنری گرفته تا آثار باستانی و بسیاری موارد دیگر. کلید محافظت از این قطعات گرانبها کنترل محیطی است که در آن نمایش داده می شوند، ذخیره یا حمل می شوند.

 

عوامل زیادی وجود دارد که می تواند باعث تغییرات محیطی شود، از آب و هوای بیرون گرفته تا تعداد افراد در داخل موزه. هر یک از این عوامل می تواند منجر به نوسانات دما شود که یک متغیر کلیدی در محاسبه رطوبت نسبی است. از آنجایی که رطوبت نسبی باعث خراب شدن این آثار می شود، موزه ها استانداردهای سختگیرانه ای برای جلوگیری از آسیب دیدن آثار هنری غیرقابل تعویض دارند.

 

در موزه هنر فیلادلفیا، دستورالعمل‌های کلی حفظ آثار برای شرایط دمایی و رطوبت در 68 درجه فارنهایت تا 72 درجه فارنهایت یا 20 تا 22 درجه سانتیگراد باقی می‌ماند و سطح رطوبت نسبی را بین 45 تا 55 درصد تعیین شده است. دما مستقیماً بر رطوبت نسبی (مقدار بخار آب موجود در هوا) تأثیر می گذارد که در خراب شدن آثار چه از لحاظ شیمیایی و  چه از لحاظ فیزیکی نقش دارد. به خاطر داشته باشید، استانداردهای دما و رطوبت نسبی بسته به نوع مصنوعات و آثارهنری که در موزه به نمایش در می آیند یا نگهداری می شوند، متفاوت خواهند بود.

هر چه دما بیشتر باشد، آب بیشتری در هوا نگه داشته میشود و باعث انبساط مواد می شود. این واکنش منجر به خوردگی فلز، تورم و تاب برداشتن چوب، نرم شدن چسب ها و رشد قالب می شود. در حالی که رطوبت کم باعث انقباض مواد و در نتیجه ترک خوردگی، پوسته پوسته شدن و کم آبی می شود.

به عنوان مثال، در سال 2015، چندین شاهکار رنسانس در گالری Borghese در رم پس از تعمیر سیستم تهویه مطبوع  موزه، آسیب دیدند. این باعث شد که نقاشی هایی مانند "رسوب" که توسط رافائل در سال 1507 کشیده شده بود، به دلیل خشک شدن بوم چوبی، پیچ و تاب پیدا کنند. 

سیستم های  HVAC"گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع"بهترین محافظ در برابر نوسانات دما و رطوبت هستند. سیستم های تهویه مطبوع پیشرفته سطوح دما و رطوبت را در مناطق مختلف در سراسر ساختمان تنظیم می کنند تا اطمینان حاصل شود که شرایط محیطی در آستانه استاندارد باقی می مانند. دیتا لاگرها اغلب همراه با سیستم های HVAC برای نظارت بر شرایط محیطی در گالری ها و مناطق ذخیره سازی استفاده می شوند. این دیتالاگرها می‌توانند در لحظه‌ای که یک آستانه دما یا رطوبت نقض می‌شود، هشدارهایی را به متصدیان ارائه دهند.

برای محافظت از آثار هنری گرانبها، دیتالاگرهای بی سیم سطوح دما و رطوبت را در زمان واقعی ثبت و نمایش می دهند، بنابراین در صورت لزوم می توان اقدام فوری انجام داد. با مجهز شدن به ویژگی‌های قابل تنظیم، کاربران می‌توانند هشدارهایی را تنظیم کنند که زنگ هشدار را به صدا در می‌آورند و یا متنی را برای اطلاع از نزدیک شدن سطوح به شرایط بالقوه فاجعه‌بار ارسال کنند.

شرایط محیطی غیرقابل پیش بینی است، اما آماده بودن برای این شرایط می تواند از آسیب های جبران ناپذیر جلوگیری کند.

تماس با ما

info@iplog.ir

32681691 031

اصفهان ، چهارباغ خواجو

خبرنامه