Stay Updated!

BLOG

سه نکته ای که درباره واکسن آنفولانزا نمی دانستید

سه نکته ای که درباره واکسن آنفولانزا نمی دانستید

همانطور که ما با تابستان خداحافظی می کنیم و به پاییز خوش آمد می گوییم، با پایین تر آمدن دما می دانیم که فصل آنفولانزا در راه است. به گفته مرکز کنترل بیماری (CDC)، فعالیت آنفولانزا از اکتبر (حدودا آبان ماه) آغاز می شود و تا ماه مه (حدودا بهار سال بعد) ادامه می یابد و موارد ابتلا بین دسامبر (دی ماه) و فوریه (بهمن و اسفند ماه) افزایش می یابد. از آنجایی که ما هرگز نمی دانیم آنفولانزا چه زمانی و در کجا بوجود میآید، مقامات بهداشتی به همه افراد از شش ماهه  و بالاتر توصیه می کنند واکسن آنفولانزا را دریافت کنند.

 

واکسن آنفولانزا به شما آنفولانزا نمی دهد

همه ما این شایعه را شنیده‌ایم که می‌توان واکسن آنفولانزا را از واکسن آنفولانزا دریافت کرد، اما کارشناسان می‌گویند همه اینها یک افسانه است! ویروس‌های موجود در واکسن آنفولانزا، ویروس‌های مرده‌ای هستند که برای آموزش سیستم ایمنی بدن با تقلید از عفونت استفاده می‌شوند، این ویروس‌های مرده نمی‌توانند به افراد آنفولانزا بدهند. با این حال، حدود دو هفته پس از دریافت واکسن در بدن انسان طول می کشد تا ایمنی ایجاد کند، بنابراین در این مدت 2 هفته، افراد در معرض ابتلا به آنفولانزا قرار می گیرند. دکتر ویلیام شافنر، متخصص طب پیشگیری و بیماری‌های عفونی در دانشکده پزشکی دانشگاه واندربیلت می‌گوید که افراد حتی ممکن است به اشتباه علائم سرماخوردگی را به گردن واکسن بیندازند.

 

واکسن آنفولانزا سال به سال تغییر می کند

ویروس آنفولانزا دائماً در حال تغییر است، بنابراین هر سال بسته به نحوه پخش ویروس در نیمکره جنوبی، واکسن جدید آنفولانزا ساخته می‌شود. به گفته جاناتان تمته، پزشک و استاد دانشگاه ویسکانسین مدیسون، گروه پزشکی خانواده و سلامت جامعه، فصول آنفولانزا در استرالیا، نیوزلند و آفریقای جنوبی شاخص های خوبی برای نشان دادن این است که فصل آنفولانزا در ایالات متحده  و نیمکره شمالی چگونه خواهد بود.

 

واکسن آنفولانزا از سه یا چهار سویه برای محافظت در برابر دو سویه آنفولانزای A و یک سویه B یا دو سویه از هر سویه تشکیل شده است.

آنفولانزای A : به طور کلی مسئول اپیدمی های بزرگ آنفولانزا است. پرندگان اغلب میزبان ویروس های آنفلوانزای A هستند که می تواند از پرنده به انسان منتقل شود و باعث شیوع ویرانگر شود. (مثال: H1N1، H2N2، H3N3)

آنفولانزای B: می تواند باعث شیوع آنفولانزا شود، اما کمتر از شیوع آنفولانزای A رخ می دهد، زیرا انسان میزبان طبیعی آنفولانزای B است.

 

واکسن ها نیاز به رویه های نظارتی دقیق دارند

نظارت بر دما و قرار گرفتن در معرض محیط برای جلوگیری از هر گونه آسیب به واکسن ها بسیار مهم است. برای اطمینان از نتایج بهینه، CDC نیاز دارد که واکسن های آنفولانزا در دمایی بین 2 تا 8 درجه سانتی گراد (35 درجه فارنهایت تا 46 درجه فارنهایت) ذخیره و حمل شوند. اگر واکسن‌ها در شرایطی خارج از این محدوده دمایی قرار بگیرند، غیرایمن و غیرقابل استفاده تلقی می‌شوند.

دیتالاگرهای ایده پردازان نظارت مستمری را برای مطابقت با دستورالعمل‌های CDC ارائه می‌کنند و اطمینان حاصل می‌کنند که واکسن‌ها با دقت همیشه در دمای مناسب نگهداری می‌شوند. دستگاهای دیتالاگر به راحتی بر زنجیره سرد واکسن بصورت بیسیم نظارت دارد. این دستگاه‌ها نه تنها نظارت مستمر و کنترل کامل کاربر را ارائه می‌کنند، بلکه ابزارهای مورد نیاز برای برآورده کردن الزامات اعتبارسنجی را نیز فراهم می‌کنند.

تماس با ما

info@iplog.ir

32681691 031

اصفهان ، چهارباغ خواجو

خبرنامه