Stay Updated!

BLOG

شرایط ایده آل در گلخانه برای کشت فلفل

شرایط ایده آل در گلخانه برای کشت فلفل

فلفل یک محصول بسیار رایج است که در سرتاسر جهان کشت و مصرف می شود. این محصول همچنین یک محصول متنوع است که به اشکال مختلفی وجود دارد - فلفل سبز، فلفل قرمز، فلفل زرد، فلفل دلمه ای، فلفل تند و غیره. بنابراین، جای تعجب نیست که تولیدکنندگان فلفل را در محیط های مختلف پرورش می دهند. در حالی که برخی از اقلیم ها برای کشت فلفل در فضای باز مناسب هستند، بسیاری از آنها به تولید فلفل گلخانه ای متکی هستند.

شرایط بهینه کاشت فلفل چیست؟

کشت فلفل گلخانه ای در مقایسه با کشت مزرعه مزایای زیادی دارد. با این حال، برای به حداکثر رساندن تولید و داشتن بالاترین کیفیت، باید شرایط رشد ایده آل را برای گیاهان فلفل ایجاد کنند.

دمای ایده آل برای تولید فلفل گلخانه ای چیست؟

اساسی ترین کارکرد هر گلخانه حفظ دمای مناسب برای محصولات است. این دلیلی است که گلخانه های اولیه توسعه یافته اند و امروزه نیز مطرح است. عملکردهای فیزیولوژیکی گیاهان، در محدوده دمایی مطلوب خود به بهترین نحو انجام می شود. این شامل فتوسنتز و جذب و پردازش مواد مغذی است. هنگامی که دما خیلی بالا یا خیلی پایین باشد، گیاهان دچار استرس می شوند. استرس رشد رویشی و رشد میوه را کند می کند و منجر به کاهش و کوچکتر شدن میوه می شود علاوه برآن گیاهان و میوه ها را مستعد ابتلا به بیماری ها می کند.

محصولات فلفل می توانند در محدوده دمایی نسبتاً وسیعی رشد کنند. با این حال، محدوده دمایی ایده‌آل برای بهینه‌سازی رشد و تولید میوه در حدود 18-26 درجه سانتی گراد (65-80 درجه فارنهایت) است.

در طبیعت گیاهان یک چرخه طبیعی روز-شب را تجربه می کنند که شامل دمای کمتر در شب می شود. در مورد فلفل، دمای ایده آل در روز 21-26 درجه سانتیگراد (70-80 درجه فارنهایت) است. دمای ایده آل در شب 18-21 درجه سانتیگراد (65-70 درجه فارنهایت) است. البته بسته به انواع فلفلی که پرورش می دهید، این محدوده ها ممکن است متفاوت باشد.

گیاهان فلفل ممکن است خارج از محدوده دمای ایده آل رشد کنند. آنها می توانند تا 15 درجه سانتیگراد (60 درجه فارنهایت) و تا 32 درجه سانتیگراد (90 درجه فارنهایت) برویند. بیشتر یا کمتر از این محدوده ممکن است منجر به ریزش شکوفه شود - مشکل رایجی که تولیدکنندگان فلفل برای اجتناب از آن سخت تلاش می کنند. وقتی نوبت به جوانه زدن بذر فلفل می‌رسد، تولیدکنندگان معمولاً با دمای خاک 23-29 درجه سانتیگراد (75-85 درجه فارنهایت) به بهترین نتایج می‌رسند. شما می توانید گرما را برای نهال های فلفل خود با استفاده از تشک حرارتی یا سایر تجهیزات گرمایش محلی حفظ کنید.

دماهای ایده آل برای کشت فلفل:

در روز - 21-26 درجه سانتی گراد (70-80 درجه فارنهایت)

شب - 18-21 درجه سانتیگراد (65-70 درجه فارنهایت)

جوانه زنی بذر - 23-29 درجه سانتیگراد (75-85 درجه فارنهایت)

چگونه دمای گلخانه ای بهینه برای فلفل ایجاد کنیم

هر گلخانه بسته به نوع گلخانه، ساختمان، آب و هوای محلی و الگوهای آب و هوایی، سیستم کنترل دمای مخصوص به خود را دارد. از آنجایی که فلفل ها از هوای گرم لذت می برند، گلخانه ها معمولاً به گرمایش بیشتری نسبت به سرمایش نیاز دارند. برخی از رایج‌ترین روش‌های گرمایش گلخانه عبارتند از لوله‌های گرمایشی که با آب جوش، پمپ‌های حرارتی، تهویه مطبوع و غیره استفاده می‌شوند.

رطوبت ایده آل برای تولید فلفل گلخانه ای چیست؟

رطوبت یکی از بزرگترین عوامل آب و هوایی در هر گلخانه ای است و دما، تأثیر عمده ای بر رشد، نمو میوه، سلامت گیاه و اندازه و کیفیت کلی عملکرد دارد. بنابراین برای به حداکثر رساندن کشت فلفل، حفظ رطوبت نسبی مناسب یا محدوده VPD مهم است. هنگامی که رطوبت نسبی خیلی زیاد یا کم باشد، گیاهان فلفل نمی توانند به طور موثر مواد مغذی را دریافت کنند یا به طور موثر فتوسنتز کنند.

در رطوبت بالا، گیاهان توانایی خود را برای تعرق بخار آب از دست می دهند، زیرا رطوبت هوا بیش از حد اشباع شده است. تعرق بخش مهمی از فرآیند یک گیاه است. این چیزی است که به آن اجازه می دهد آب و مواد مغذی را از خاک دریافت کند. بنابراین، رطوبت بالا مانع رشد و نمو می شود.

در محیطی با رطوبت نسبی کم، گیاهان فلفل با مشکل متفاوتی روبرو هستند. کمبود بخار آب در هوا منجر به تعرق بیش از حد می شود. گیاهان این را تشخیص می دهند و با بستن روزنه های خود، منافذ کوچکی که بخار آب را  آزاد و تشعشعات را جذب می کنند، با این مشکل مقابله میکنند.این به عنوان تنش آبی شناخته می شود. بنابراین، رطوبت کم نیز رشد و نمو گیاهان را کند می کند.

کنترل رطوبت فقط رشد فلفل را بهینه نمی کند، بلکه سلامت گیاهان را نیز بهبود می بخشد. هنگامی که محیط بیش از حد مرطوب است، ممکن است بیماری ها و کپک ها ایجاد شوند.

برخی از شایع ترین بیماری های فلفل مانند سوختگی، لکه برگی و حتی شکافتن میوه تنها در رطوبت بالا رخ می دهند. حفظ سطح رطوبت نسبی ایده آل به جلوگیری از این مسائل کمک می کند و به طور قابل توجهی از دست دادن محصول را کاهش می دهد و کیفیت کلی محصول را بهبود می بخشد.

سطح رطوبت نسبی مطلوب برای گلخانه های فلفل به طور کلی 65-85٪ RH است. از نظر فشار بخار، VPD ایده آل برای فلفل حدود 0.5-1.0 کیلو پاسکال است. در مراحل بعدی، زمانی که گیاه در حال تولید میوه است، سطح VPD باید بیشتر از زمان رشد رویشی باشد.

رطوبت همچنین بر گرده افشانی تأثیر می گذارد، بنابراین توجه به رطوبت نسبی برای به حداکثر رساندن رشد میوه بسیار مهم است. رطوبت زیاد اغلب میزان تولید گل های گرده را کاهش می دهد، در حالی که رطوبت کم ممکن است گرده را خشک کند و از جوانه زنی جلوگیری کند.

رطوبت نسبی و VPD ایده آل برای کشت فلفل:

RH - 65-85٪ RH

VPD - 0.5-1.0 کیلو پاسکال

نحوه حفظ رطوبت مطلوب در گلخانه فلفل

مانند همه گیاهان، محصولات فلفل نیز آب را تبخیر می کنند. در یک گلخانه کنترل نشده، یا هر محیط بسته، رطوبت بالا اجتناب ناپذیر است. در چنین محیطی، کنترل فعال رطوبت بسیار مهم است.

برای کنترل کامل رطوبت، مهم است که بفهمیم چه چیزی بر آن تأثیر می گذارد. اول عامل رطوبت نسبی نسبت به دما است. هوای گرم می تواند بخار آب بیشتری نسبت به هوای سرد در خود نگه دارد. بنابراین با افزایش دما، رطوبت نسبی افزایش می یابد، حتی اگر مقدار مطلق رطوبت ثابت بماند.

عوامل دیگری نیز وجود دارد که بر رطوبت تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، نور و جریان هوا، سرعت تعرق گیاهان را افزایش می دهد. بیشتر گلخانه های تجاری، گیاهان زیادی را در خود جای می دهند که مقدار زیادی آب را تبخیر می کنند. بنابراین، در بیشتر موارد، تولیدکنندگان به جای افزایش رطوبت، نیاز به کاهش رطوبت دارند. روش سنتی اصلی برای این کار گرمایش و تهویه است. اپراتورهای گلخانه پنجره ها و دریچه ها را باز می کنند تا رطوبت از آن خارج شود. با این حال، این باعث آزاد شدن گرما از گلخانه می شود، بنابراین آنها باید دائماً گرم شوند تا اتلاف گرما را جبران کنند.

گرمایش و تهویه هوا تحت شرایط خاص هنوز یک روش موثر و حتی کارآمد است. در طول روز، اگر آب و هوا مناسب باشد، می تواند راه بسیار خوبی برای کاهش رطوبت هوا باشد. با این حال، در طول شب، یا زمانی که هوا بارانی، مرطوب یا سرد است، کشاورزان اغلب نتایج مثبتی را مشاهده نمی‌کنند. در این موارد، ممکن است با رطوبت بالا و همچنین هزینه گرمایش بالا باقی بمانند.

واضح است که کنترل دما و رطوبت در گلخانه پیچیده، اما ضروری است. برای اجرای کارآمد استفاده از دیتالاگر را توصیه می‌کنیم، یک دیتالاگر دما و رطوبت WIFI قابل تنظیم که اطلاعات را ثبت میکند ،آن را قادر می سازد تا گزارش های برگشت ناپذیر را مستقیماً و بدون نیاز به نرم افزار تولید کند.

این توانایی را به گلخانه دارها میدهد تا با بررسی اطاعات ثبت شده بتوانند مشکلات ناشی از تغییر دما و رطوبت را در کمتری نزمان ممکن بررسی و مرتفع کنند  و در نهایت بهترین محصول را تولید کنند.

تماس با ما

info@iplog.ir

32681691 031

اصفهان ، چهارباغ خواجو

خبرنامه