Stay Updated!

BLOG

کنترل دمای بن ماری در آزمایشگاه

کنترل دمای بن ماری در آزمایشگاه

اغلب شنیدن لغت بن ماری افراد را به یاد آسپزخانه و استفاده از روش بن ماری برای گرم و ذوب کردن مواد غذایی میافتند. با این حال بن ماری تنها در آشپزی کاربرد ندارد و از این روش در آزمایشگاهها و با دستگاهای مخصوص بن ماری استفاده میشود.

بن ماری (bain marie)   یا در اصطلاح حمام گرم آزمایشگاهی وسیله ایی برای گرم کردن آرام و یکنواخت آب که برای برخی از آزمایشات کلینکی و تحقیقاتی کاربرد ویژه دارد.

برخی فعل و انفعالات بیوشیمیایی، ایمونولوژیکی و ایمونوهماتولوژی نیاز به حرارت و گرمای خاصی نیاز دارد. بن ماری آزمایشگاهی این امکان را برای محققین فراهم میکند تا از آن در تحقیقات خود بهره ببرند.

این دستگاه یک محفظه دو جداره استیل دارد این دو جدار کاملا عایق شده اند که دریک محفظه آب قرار دارند و بوسیله المنتهایی که آنها هم عایق بندی شده اند گرم میشوند. ترموستات موجود در دستگاه با توجه به تنظیمات دمایی که توسط کاربر انجام میشود دمای آب را بالا میبرد و با تایمر دستگاه زمان آنراهم میتوان تنظیم کرد.

اکثر بن ماری ها بازه دمایی بین دمای محیط تا 60 درجه را دارند، بر حسب نیاز بن ماریهایی هم در بازار مجود است که تا دمای 100 درجه نیز قابلیت بالا بردن دما را دارند.

اهمیت کنترل دما در بن ماری بسیار مهم است  چرا که بالا پایین شدن دما میتواند 10 درصد فعالیت آنزیمها را کم یا زیاد کند، برای مثال یک آنزیم در دمای ۳۷ درجه سانتیگراد می توانند فعالیت خود را آغاز کنند و از طرفی دیگر، نیاز به دمای ۵۶ درجه سانتیگراد برای غیر فعال کردن سیستم کمپلمان داریم، در این شرایط بهترین روش، استفاده از دستگاه بن ماری است.

اما نکته حائز اهمیت  این است که چگونه میتوان ازاینکه دستگاه در بازه دمایی مورد نظر عمل میکند مطمئن باشیم. چرا که همانطور که قبلا ذکر کردیم برای رسیدن به نتیجه درست آزمایش، بازه دمایی باید دقیقا رعایت شود.

استفاده از یک دیتالاگر میتواند کار را برای کاربران بسیار آسان کند، چراکه میتوان بازه دمایی مورد نظر را برای دیتالاگر تعریف کرده و با توجه به ثبت داده ها بصورت مداوم توسط دیتالاگر، کوچکترین خطا را اعلام کند تا در سریع ترین زمان ممکن مشکل را برطرف کرد.

آی پی لاگ IPLOG به عنوان تولید کننده ایرانی دستگاه های ثبات دما ( ترموگراف ) و دستگاه های دیتالاگر و مانیتورینگ دما و رطوبت، طیف متنوعی از محصولات را برای کنترل دمای نگهداری از داروها در شرکت های تولید دارو، شرکت های پخش دارو، خودروهای توزیع دارو و در نهایت  آزمایشگاها ، داروخانه ها و سردخانه ها آماده کرده است.

تماس با ما

info@iplog.ir

32681691 031

اصفهان ، چهارباغ خواجو

خبرنامه