Stay Updated!

BLOG

کنترل کیفی عملکرد انکوباتور

کنترل کیفی عملکرد انکوباتور

آزمایشگاههای علوم پزشکی از تجهیزات متفاوتی برای تحقیقات و آزمایشات زیست شناسی، میکروبیولوژی و زیست مولکولی استفاده میکنند. یکی از مهمترین این دستگاهها انکوباتور  (incubator) است.انکوباتورها ابزار پیشرفته ای برای رشد و کشت و نگهداری سلول یا باکتریها استفاده میشود. در واقع این دستگاه با تنظم فشار، دما، رطوبت و ترکیب گازهای مناسب شرایط محیطی لازم برای حفظ میکرواورگانسیمها و سلوهای زنده فراهم میکند.

در آزمایشگاهها بر اساس نیاز از انواع مختلفی از انکوباتورها استفاده میشود که عمده ترین آنها آنکوباتور ساده، یخچالدار، شیکردار یا لزاننده و انکوباتور co2 استفاده میشود.

برای رسید به نتیجه درست در تحقیقات، حفظ شرایط مناسب کشت یا نگهداری میکرواورگانیسها امری حیاتی و بسیار ضروری است. رسیدن به نتیجه دقیق در برخی از آزمایشات ممکن است منجر به تحولی اساسی در حوزه علوم پزشکی شود که همین امر نشان از اهمیت دقت این دستگاه دارد.

کنترل و نظارت مداوم بر نحوه کارکرد انباکتورها نکته مهمی برای آزمایشگها است. از عوامل مهم در عملکرد صحیح انکوباتور دما و رطوبت است. بسیاری از باکتری و سلولها برای رشد و یا بقای خود نیاز به دما و رطوبت خاصی دارند.کشت سلول ها و میکروبها که معمولا در دمای ۳۷ درجه انجام می شود که انکوباتور ها معمولا از دمای محیط تا ۱۰۰ درجه را تامین می نمایند.

 اختلالات و نوسان در فاکتورهای ذکر شده، از استاندار مورد نیاز سلولها  منجر به از بین رفتن نمونه و بی نتیجه ماندن تحقیقات  میشود که با ضرر اقتصادی نیز همراه است.

آزمایشگاهها از ابزارهای مختلفی برای نظارت بر عملکرد انکوباتور استفاده میکنند اما دیتالگرها از جمله ابزاری هستند که کمک شایانی به آنها کرده است، چراکه دیتالاگر ها بصورت مداوم در حال ثبت داده ها هستند و در صورت بروز مشکل میتوانند در کمترین زمان آنرا تشخیص داده و بصورتهای مختلف هشدار لازم را بدهند. با توجه به هشدار به موقع و سریع دیتالاگرها محققین در کوتاهترین زمان اقدامات لازم برای رفع مشکل را انجام خواهند داد که باعث میشود از نظر کیفی و کمی به نتایج دقیقتری در تحقیقات برسند.

آی پی لاگ ( IPLOG ) به عنوان تولید کننده انواع ثبات ( ترموگراف یا دیتالاگر ) های دما ، رطوبت و فشار به صورت آنلاین با سابقه ای بیش از 12 سال، درخدمت تولیدکنندگان محصولات غذایی و، دارویی ، شرکت های پخش و توزیع، آزمایشگاهها و داروخانه ها  است تا با مانیتور کردن چرخه تولید و عرضه محصولات خود،کیفیت و صحت محصولات اطمینان حاصل نمایند.

 

تماس با ما

info@iplog.ir

32681691 031

اصفهان ، چهارباغ خواجو

خبرنامه