Stay Updated!

BLOG

محیط مناسب رشد خیار در گلخانه

محیط مناسب رشد خیار در گلخانه

خیار یکی از متداول ترین محصولات کشت شده در جهان است، از گلخانه های تجاری گرفته تا باغ های کوچک. به عنوان بخشی از خانواده ، خیار را میتوان در فضای باز، در پوشش های ردیفی و در محیط های کنترل شده به خوبی پرورش داد. کاشت خیار در گلخانه به پرورش دهندگان این امکان را می دهد که فصل رشد خود را تمدید و عملکرد بزرگتر و با کیفیت بالاتری تولید کنند.

خیار یک محصول آب و هوای گرم است. در خارج از منزل، پرورش دهندگان معمولاً در فصل بهار زمانی که خطر سرمازدگی برطرف شده خیار می کارند،. این شرایط به گیاه اجازه می دهد تا در دمای نسبتاً گرم از جمله دمای خاک گل دهد و میوه دهد.

 تولید خیار گلخانه ای بسته به میزان کنترل محیط، می تواند در تمام طول سال باشد. خیار نیاز به محیط پایدار دارد و به دماهای پایین و نوسانات رطوبت حساس است. برای تولید بهینه، اجتناب از این دو دام مهم است.

 

شرایط بهینه کاشت خیار چیست؟

کاشت خیار در گلخانه فواید زیادی دارد. شما می توانید بهترین شرایط را در کل چرخه رشد فراهم کنید. این امر محصول با کیفیت بالاتر، بازده بیشتر و میزان کمتر بیماری، کپک و آفات را تضمین می کند.

 انواع مختلف خیار ممکن است نیازهای کمی متفاوت داشته باشند. با این حال، این راهنما باید اصول اولیه اکثر گونه‌های رایج خیار را پوشش دهد.

 خیار هم در خاک و هم در محیط بدون خاک به خوبی رشد می کند. هنگام کاشت در خاک، بهتر است از خاک حاصلخیز با سطح pH خاک 5.5 تا 6.8 استفاده کنید. گیاه خیار نیز به آبیاری مداوم نیاز دارد. در شرایط ایده آل، باید خاک را با حدود یک اینچ آب در هفته آبیاری کنید.

 

دمای ایده آل برای تولید خیار گلخانه ای چیست؟

حفظ درجه حرارت مناسب یکی از اساسی ترین عملکردهای گلخانه است. رشد در یک محیط بسته یا نیمه بسته به شما این امکان را می دهد که در صورت لزوم دما گرم یا سرد کنید و میزان دمای مناسب را حفظ کنید.

 مانند تمام محصولات زراعی، خیار نیز محدوده دمایی مطلوبی دارد. به عنوان یک محصول فصل گرم، محدوده دمایی ایده آل برای خیار به طور کلی 21-26 درجه سانتی گراد (70-80 درجه فارنهایت) است. با این حال، گیاهان می توانند محدوده وسیع تری را، در صورت لزوم، از 15-29 درجه سانتی گراد (60-85 درجه فارنهایت) تحمل کنند.

 توجه به این نکته مهم است که گیاهان خیار به سرما حساس هستند. دمای پایین ممکن است باعث آسیب سرمازدگی شود و منجر به پژمردگی شود.

 وقتی صحبت از جوانه زدن خیار می شود، دمای ایده آل باید در محدوده 15-29 درجه سانتی گراد (60-85 درجه فارنهایت) باشد. دمای خاک باید حدود 21 درجه سانتیگراد (70 درجه فارنهایت) یا بالاتر باشد تا جوانه زنی موفق شود. به طور کلی در دماهای پایین تر جوانه زنی کندتر اتفاق می افتد.

 

دماهای ایده آل برای کشت خیار:

رشد رویشی و تشکیل میوه - 21-26 درجه سانتیگراد (70-80 درجه فارنهایت)

جوانه زنی بذر - 15-29 درجه سانتیگراد (60-85 درجه فارنهایت)

 

رطوبت ایده آل برای تولید خیار گلخانه ای چیست؟

رطوبت عامل اصلی کشت هر محصول است. مانند دما، هر گیاهی رطوبت نسبی ایده آل یا محدوده VPD خود را دارد. رطوبت خیلی زیاد یا خیلی کم می تواند منجر به مشکلات متعددی در توانایی میوه دهی و بیماریها و شیوع کپک شود.

در رطوبت کم، گیاهان به دلیل افزایش نرخ تبخیر، استرس را تجربه می کنند. این ممکن است منجر به کاهش قابل توجه فرآیندهای فیزیولوژیکی توسط گیاهان به منظور حفظ آب شود. بنابراین، هنگامی که رطوبت کم باشد، گیاهان برای رشد و تولید میوه با مشکل مواجه خواهند شد. رطوبت کم نیز ممکن است حساسیت به آفات و بیماری های مختلف را افزایش دهد.

 رطوبت بالا به طور کلی برای رشد مطلوب است. با این حال، هنگامی که رطوبت بیش از حد بالا باشد، می تواند توانایی گیاهان را برای تعرق محدود کند و در نتیجه رشد را نیز کند کند. وجود رطوبت زیاد نیز می تواند منجر به بیماری های مختلفی از جمله بوتریت و سفیدک پودری شود.

 رطوبت نسبی نیز ممکن است بر گرده افشانی و تشکیل میوه تأثیر بگذارد. می تواند باعث خشک شدن یا مرطوب شدن بیش از حد گرده شود. خیار برای گرده افشانی گل ماده به گل نر نیاز دارد، بنابراین گرده افشانی موثر ضروری است.

 گیاهان خیار محدوده رطوبت نسبی راحت را ترجیح می دهند. با این حال، آنها به نوسانات حساس هستند، بنابراین کنترل رطوبت و ایجاد شرایط ثابت مهم است.

 

محدوده رطوبت نسبی ایده آل برای خیار 60-70٪ RH است. در طول شب، رطوبت ممکن است بیشتر باشد - 70-85٪ RH. از نظر VPD، 0.75-1.35 کیلو پاسکال در طول روز و 0.35-1 کیلو پاسکال در طول شب است.

 

رطوبت نسبی ایده آل برای کشت خیار:

در روز - 60-70٪ RH

شب - 70-85٪

VPD بهینه برای کشت خیار:

در روز - 0.75-1.35 کیلو پاسکال

شب - 0.35-1 کیلو پاسکال

نحوه حفظ رطوبت مطلوب در گلخانه خیار

در هر محیط بسته باغبانی، رطوبت به ناچار تا 100 درصد افزایش می یابد. این به دلیل تعرق گیاهان است.

 

خیارها فرقی با هم ندارند. بدون حذف رطوبت از گلخانه، رطوبت بالا و تراکم آب را تجربه خواهید کرد. اینها منجر به بیماری های مختلف، کپک ها و رشد کلی ناکارآمد می شوند.

 

به طور سنتی، پرورش دهندگان رطوبت را با باز کردن پنجره ها و دریچه های گلخانه برای خروج رطوبت کاهش می دادند. این ممکن است برای همیشه موثر نباشد. همچنین از نظر  استفاده بهینه در  انرژی بسیار ناکارآمد است، زیرا به گرما نیز اجازه خروج می دهد.

بنابراین موثرترین و کارآمدترین راه برای کنترل رطوبت گلخانه استفاده از رطوبت زدایی فعال مانند DryGair  و همچنینی دیتالاگرهای رطوبت و دما است.

 

نکات اضافی برای گلخانه های خیار

گلخانه را تمیز نگه دارید

توجه به این نکته مهم است که همه بیماری ها به شرایط محیطی مانند رطوبت یا دما مرتبط نیستند. به عنوان مثال، پژمردگی باکتریایی خیار اغلب با آفاتی مانند سوسک خیار همراه است تا شرایط محیطی.

شما می توانید با حفظ محیطی تمیز از بسیاری از مشکلات جلوگیری کنید. به عنوان مثال، مواد آلی روی خاک محل نگهداری باکتری ها و آفات است. بنابراین، حذف هر گونه برگ خشک و زباله از گلخانه می تواند راه طولانی در جلوگیری از بسیاری از مشکلات رایج داشته باشد.

از صفحه نمایش حرارتی و دیتالاگر برای حفظ گرما  و رطوبت و صرفه جویی در انرژی استفاده کنید

خیارها محیط گرم  و مرطوبت را ترجیح می دهند. بنابراین در بیشتر موارد برای تامین دمای ایده آل باید گلخانه را گرم کنید. با این حال، گرمایش می تواند بسیار انرژی بر باشد و با هزینه های بالایی همراه باشد.

نصب نمایشگرهای حرارتی و دیتالاگرها یکی از موثرترین راه‌های حفظ گرما در فضا است، بنابراین نیاز به گرمایش بسیار کمتری دارد. ترکیب دو یا حتی سه صفحه نمایش می تواند این اثر را به شدت افزایش دهد.

 

تماس با ما

info@iplog.ir

32681691 031

اصفهان ، چهارباغ خواجو

خبرنامه