Stay Updated!

BLOG

اهمیت دما و روشنایی جوجه کشی برای رشد جنینی جوجه ها

اهمیت دما و روشنایی جوجه کشی برای رشد جنینی جوجه ها

در طی جوجه کشی، محتوای تخم مرغ به جوجه تبدیل می شود. این فرآیند توسط شرایط جوجه کشی کنترل می شود که باید الزامات جنین جوجه را برآورده کند تا بهترین کیفیت جوجه و حداکثر قابلیت جوجه ریزی را به دست آورد.

دما و نور دو عامل اصلی موثر بر رشد جنین و عملکرد پس از جوجه کشی هستند.

 از آنجایی که جنین های مرغ گرمازا هستند، رشد متابولیک جنین به دمای جوجه کشی بستگی دارد که بر استفاده از مواد مغذی تخم مرغ و رشد جنین تأثیر می گذارد.

دمای جوجه کشی بین 37 تا 38 درجه سانتیگراد (معمولاً 37.5-37.8 درجه سانتیگراد) قابلیت جوجه کشی را بهینه می کند. با این حال، دمای داخل تخم مرغ به نام "دمای جنین" با دمای هوای جوجه کشی برابر نیست. علاوه بر این، دمای جنین بسته به تولید گرمای جنینی و انتقال حرارت بین پوسته تخم مرغ و محیط آن، ثابت نیست. مطالعات متعدد نشان داده اند که سیکل افزایش دمای جوجه کشی، در طول دوره بحرانی جوجه کشی می تواند تحمل حرارتی جوجه ها را بدون تأثیر بر قابلیت جوجه کشی افزایش دهد.

 علاوه برآن نور در طول جوجه کشی می تواند رشد جنین و همچنین سلامت جوجه و مرغهای  ناشی از تولید جوجه کشی ها موثرباشد. تغییرات ناشی از نور ممکن است به جانبی شدن نیمکره در جنین قبل از جوجه ریزی نسبت داده شود. همچنین شواهدی وجود دارد که نور بر ریتم ملاتونین جنینی که با تنظیم دمای بدن ارتباط دارد، تأثیر می گذارد. یافته‌های اولیه نویسندگان نشان می‌دهد که ترکیب سیکل نور و دماهای  بالاتر پوسته تخم مرغ در طول جوجه کشی، فعالیت غده پینه‌آل را افزایش می‌دهد، که آنزیمی محدودکننده سرعت برای تولید هورمون ملاتونین است. بنابراین، ترکیب نور و دستکاری حرارتی در طول دوره جوجه کشی می تواند رویکرد جدیدی برای بهبود مقاومت جوجه های گوشتی در برابر تنش گرمایی باشد. این بررسی با هدف ارائه یک مرور کلی از مطالعات انجام شده در مورد دستکاری دما و نور برای بهبود رشد جنینی، رشد پس از جوجه کشی، و پاسخ استرس تطبیقی در جوجه ها است.

طی 10 سال گذشته تولید جهانی گوشت مرغ از 83 میلیون تن در سال 2012 به 100.5 میلیون تن در سال 2020 افزایش یافته است. بهینه سازی تولید برای تامین  تقاضا، برای گوشت مرغ مهم است. شرایط جوجه کشی اولین گام برای به حداکثر رساندن تولید گوشت به نظر می رسد زیرا جوجه های گوشتی با رشد سریع ، 33 تا 38 درصد از کل دوره زندگی خود را در محیط جوجه کشی می گذرانند. این دوره برای جوجه های گوشتی با رشد آهسته 5/20 تا 5/20 درصد است که هدف آن رسیدن به وزن کشتار بین 58 تا 81 روز است. به خوبی شناخته شده است که شرایط جوجه کشی مانند دما، رطوبت، تبادل گاز، چرخش و نور بر رشد و نمو جنین تأثیر می گذارد. در میان این عوامل، دمای جوجه کشی بحرانی ترین است. به طور کلی، بررسی ادبیات مرتبط نشان می‌دهد که روشنایی در طول جوجه‌کشی مانند سایر عوامل جوجه‌کشی حیاتی نیست. بنابراین، در شرایط تجاری، جنین ها در تاریکی جوجه کشی می شوند. با این حال، مطالعات نشان داده اند که تغییرات در دمای جوجه کشی و نور بر قابلیت جوجه کشی، کیفیت جوجه و رشد پس از جوجه ریزی تاثیر می گذارد. در واقع، تغییرات دما و نور در طول شرایط جوجه کشی طبیعی رخ می دهد. مرغ مادر به طور متوسط 8.2 بار (از 2 تا 13 بار) لانه را برای غذا و آب ترک می کند ،یا مرغ برای چرخاندن تخم ها در پاسخ به ندای جنین بلند می شود. ممکن است این محرک محیطی در طول دوره جنینی برای آماده سازی جنین برای زندگی پس از جوجه ریزی مفید باشد. به عبارت دیگر، این تغییرات دما و نور به ظرفیت مرغ برای مقابله با تهدیدات  محیط پس از جوجه ریزی کمک می کند. مکانیسم واکنش تطبیقی دارای سه مرحله است: 1) شناسایی تهدیدها، 2) پاسخ فیزیولوژیکی یا ژنتیکی به تهدیدات فعلی، و 3) آماده سازی بدن برای تهدیدات آینده. بنابراین، دمای جوجه کشی و نور ممکن است ابزاری برای بهبود عملکرد و واکنش تطبیقی پرندگان باشد.

دما در طول جوجه کشی

در طول 18 روز اول جوجه کشی، جنین جوجه نسبت به تغییرات دمای جوجه کشی حساس هستند. افزایش دمای جوجه کشی، تولید گرمای جنینی و دمای پوسته تخم مرغ را افزایش می دهد در حالی که کاهش دمای جوجه کشی تولید گرما و دمای پوسته تخم مرغ را کاهش می دهد. بسیاری از محققان سعی کرده اند دمای بهینه برای رشد جنین را تعیین کنند. حداقل درجه حرارت برای رشد بلاستودرم یا همان مرحله اولیه رشد جنین، 27 درجه سانتیگراد گزارش شده است.  تحقیقات اولیه بر اساس مشابه سازی از دمای جوجه کشی در شرایط طبیعی، دمای 38.8-39.4 درجه سانتی گراد و 39.4-40 درجه سانتی گراد را برای نیمه اول و دوم جوجه کشی نشان می دهد . بعداً،دمای بهینه مورد نیاز ، دمای بهینه 37.5-37.7 درجه سانتیگراد گزارش شد که نشان دهنده دماهای بالاتر از 38 درجه سانتیگراد و کمتر از 37 درجه سانتیگراد باعث کاهش قابلیت جوجه ریزی می شود. مطالعات بیشتر بیان می کند که دمای انکوباتور در روزهای 1 تا 18 باید بین 37.5 و 37.8 درجه سانتیگراد و طول دوره جوجه ریزی بین 36.1 تا 37.2 درجه سانتیگراد در ثابت باشد. در تمام این مطالعات، دمای جوجه کشی پیشنهادی بر اساس دمای انکوباتور است، با این حال، دمای پوسته تخم مرغ (EST) که بازتابی از دمای جنین است، کمی متفاوت از دمای انکوباتور است و تقریباً 1-1.5 درجه سانتی گراد بالاتر از هوای اطراف است.

اثرات دمای جوجه کشی بر رشد جنین و رشد پس از جوجه ریزی

در سال‌های اخیر، تغییرات نسبتاً جزئی (1-1.5 درجه سانتی‌گراد زیر یا بالاتر) از دمای مطلوب به طور گسترده برای بررسی تأثیر آن بر رشد جنینی مورد استفاده قرار گرفته است. از آنجایی که زرده منبع اصلی مواد مغذی برای جنین در حال رشد است، استفاده از مواد مغذی زرده یکی از عوامل اصلی مؤثر بر رشد جنین است . دماهای بالا یا پایین جوجه کشی از روز جنینی بر استفاده از مواد مغذی زرده تخم مرغ تأثیر می گذارد. مواد مغذی موجود در زرده از جمله، لیپیدها و پپتیدها، گلیکوژنز، و گلوکونئوژنز، و به نوبه خود بر کیفیت جوجه تأثیر می گذارد.

  نشان داده شد که هر دو دمای بالا و پایین (1.5 درجه سانتیگراد زیر یا بالاتر از 37.8 درجه سانتیگراد) میتواند برژنی که در متابولیسم لیپیدها و ذخایر گلیکوژن دخیل است اثر گذاشته و آنرا را کاهش داد.

حال با توجه به اهمیت و حساسیت جوجه کشی درصنعت جوجه کشی افراد مشغول دراین صنعت باید در زمینه کنترل و مانیتورینگ نور و دما اهمیت ویژه ایی قائل شوند تا با کمترین زیان به بهترین محصول برسند.

آی پی لاگ ( IPLOG ) به عنوان تولید کننده انواع ثبات ( ترموگراف یا دیتالاگر ) های دما ، رطوبت و نور به صورت آنلاین با سابقه ای بیش از 12 سال، درخدمت تولیدکنندگان محصولات غذایی و دارویی، شرکت های پخش و توزیع، مواد غذایی است تا با مانیتور کردن چرخه تولید و عرضه محصولات خود، از کیفیت و صحت محصولات اطمینان حاصل نمایند.

تماس با ما

info@iplog.ir

32681691 031

اصفهان ، چهارباغ خواجو

خبرنامه