Stay Updated!

BLOG

شرایط ایده آل گلخانه برای پرورش توت فرنگی

شرایط ایده آل گلخانه برای پرورش توت فرنگی

توت فرنگی میوه ای بسیار محبوب است که در سراسر جهان از آن لذت می برند. با این حال، توت فرنگی تنها در شرایط خاص رشد می کند و به طور طبیعی در تمام سال در دسترس نیست. پرورش توت فرنگی در گلخانه یک راه عالی برای طولانی شدن فصل رشد و تولید توت فرنگی با کیفیت در تمام طول سال است. گلخانه های توت فرنگی در سرتاسر جهان محبوب هستند، از جمله در سالهای اخیر در کشور ما. با ایجاد شرایط ایده آل برای رشد توت فرنگی، از جمله دما و رطوبت، می توانید بازدهی زیاد و میوه با کیفیت بالا را تضمین کنید.

قبل از اینکه به شرایط آب و هوایی بپردازیم، مهم است که انواع مختلف توت فرنگی را بشناسیم. انواع مختلفی از توت فرنگی وجود دارد و هر نوع توت فرنگی کمی متفاوت است. تفاوت اصلی بین انواع مختلف در برنامه میوه دهی آنها است:

توت فرنگی های خرداد ماه، معمولاً در اوایل تابستان بیشترین محصول را تولید می کنند. این گونه ها برای رشد در سبدهای آویزان ایده آل هستند.

توت فرنگی همیشه بارور، معمولاً دو چرخه تولید دارد، یکی در اوایل تابستان و دیگری در اوایل پاییز.

توت فرنگی خنثی روز، در بیشتر فصل رشد میوه می دهند. سویه های خنثی روز برای پرورش توت فرنگی هیدروپونیک ایده آل در نظر گرفته می شوند.

کاشت در گلخانه مزایای زیادی دارد. توت‌فرنگی‌های گلخانه‌ای می‌توانند دوره تولید طولانی‌تری داشته باشند و میوه‌ها را فراتر از تابستان تامین کنند. علاوه بر این، پرورش دهندگان می توانند با بازده بیشتر و کیفیت بسیار بالاتر میوه تولید کنند.

 

دمای ایده آل برای تولید توت فرنگی گلخانه ای چیست؟

اساسی ترین مزیت رشد زیر پوشش، کنترل دما است. رشد در یک محیط کنترل شده یا نیمه کنترل شده به شما امکان می دهد تا بهترین دما را برای گیاهان خود فراهم کنید. مانند بیشتر محصولات زراعی، گیاهان توت فرنگی نیازهای دمایی خاصی دارند. یکی از آنها افزایش تدریجی دما در ابتدای فصل است. درواقع شبیه سازی انتقال از زمستان به تابستان است که به رشد گیاهان کمک می کند تا بعداً میوه بیشتری تولید کند.

 

بنابراین دمای گلخانه توت فرنگی باید حدود 8 درجه سانتیگراد (46 درجه فارنهایت) در شب و 16 درجه سانتیگراد (60 درجه فارنهایت) در روز شروع شود. در طی چند هفته باید به تدریج دما را افزایش دهید. در شب به 10-12 درجه سانتیگراد (50-54 درجه فارنهایت) و در روز به 20-24 درجه سانتیگراد (68-75 درجه فارنهایت) می رسد. زمانی که گیاهان توت فرنگی گل می دهند، بهتر است محدوده دمایی بین 16 تا 20 درجه سانتی گراد (60 تا 68 درجه فارنهایت) حفظ شود. با این حال، هنگامی که گیاهان میوه می دهند، محدوده 15-16 درجه سانتیگراد برای بلوغ ایده آل است.

 

توجه به این نکته مهم است که دمای ایده آل نه تنها برای مراحل مختلف رشد، بلکه بین انواع توت فرنگی نیز متفاوت است.همچنین سایر شرایط محیطی مانند رطوبت، روشنایی و غیره اهمیت دارند. به طور کلی، زمانی که دما خیلی پایین یا خیلی زیاد باشد، گیاهان توت فرنگی آسیب خواهند دید که منجر به کوچکتر شدن گیاهان و کاهش تعداد میوه می شود. حتی ممکن است باعث شود که آنها اصلا نتوانند میوه تولید کنند. بنابراین، حفظ دمای مناسب برای رشد موفق بسیار مهم است.

دماهای ایده آل برای کشت توت فرنگی:

در روز - 20-24 درجه سانتی گراد (68-75 درجه فارنهایت)

شب - 10-12 درجه سانتی گراد (50-54 درجه فارنهایت)

چگونه دمای گلخانه ای بهینه برای توت فرنگی ایجاد کنیم

راه های زیادی برای کنترل دما در تولیدات گلخانه ای مدرن وجود دارد. بهترین روش برای شما بستگی به آب و هوای محلی، نوع گلخانه و ساختمان و غیره شما دارد. توت فرنگی در طول شب شرایط خنک و در طول روز، هوای گرم را ترجیح می دهد. بنابراین، برخی از تولیدکنندگان ممکن است نیاز به گرم کردن بیشتری داشته باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است نیاز به خنک شدن بیشتر داشته باشند.

برخی از روش های متداول برای گرم کردن یا خنک کردن گلخانه عبارتند از: لوله های گرمایش با دیگ یا چیلر، HVAC، پدهای مرطوب و غیره. اما مورد بعدی کنترل و حفط دما در محدوده ایده آل است یک از بهترین و کارآمدترین روشهای کنترل دما در امروزه استفاده از دستگاه ثبت دما یا همان دیتالاگر است.

 

رطوبت ایده آل برای تولید توت فرنگی گلخانه ای چیست؟

به منظور رشد بهترین محصولات توت فرنگی و به حداکثر رساندن پتانسیل عملکرد، ارائه محدوده رطوبت ایده آل مهم است. رطوبت نیز مانند دما، تأثیر زیادی بر روی رشد گیاه، رشد میوه، کیفیت میوه و اندازه محصول آنها می گذارد. محدوده رطوبت نسبی ایده آل برای گلخانه های توت فرنگی 60-75٪ RH است. از نظر کمبود فشار بخار (VPD)، بسته به دما، 0.3-1.2 کیلو پاسکال است.

 

رطوبت ایده آل رشد توت فرنگی را تحریک می کند

رطوبت نقش بسیار زیادی در فرآیندهای طبیعی گیاهان دارد. این می تواند بر توانایی آنها در دریافت مواد مغذی تأثیر بگذارد که به نوبه خود رشد گیاه، رشد میوه و غیره را کاهش می دهد. رطوبت بالا یک مسئله بسیار رایج در تولید گلخانه ای است. همه گیاهان به طور مداوم تعرق می کنند و رطوبت را در هوا آزاد می کنند. بنابراین، طبیعتا در یک محیط بسته، رطوبت افزایش می یابد. با این حال، رطوبت برای گیاهان توت فرنگی مشکل ایجاد می کند. رطوبت بالا به این معنی است که هوا از بخار آب اشباع یا نزدیک به اشباع است و نمی تواند رطوبت بیشتری را در خود داشته باشد. این شرایط موجب میشود که ، توت فرنگی شما قادر به تعرق نباشند. تعرق برای هر گیاهی حیاتی است. بدون آن، ریشه ها آب را از خاک جذب نمی کنند و گیاه مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت نمی کند.

از سوی دیگر، رطوبت کم نیز ممکن است اثر مخربی روی گیاه داشته باشد. شرایط خشک باعث افزایش تعرق گیاه و از دست دادن مقدار زیادی آب می شود. در این حالت، گیاهان استرس را تجربه می کنند و باعث می شود روزنه های خود را ببندند تا آب را حفظ کنند در نتیجه تعرق را متوقف می کند و منجر به سوختگی نوک میوه میشود که بر کیفیت محصول تأثیر می گذارد.

رطوبت فقط بر جذب مواد مغذی گیاهان تأثیر نمی گذارد. همچنین نقش زیادی در ایجاد بیماری و کپک دارد. در شرایط مرطوب، ممکن است بیماری های شایع مانند بوتریتیس یا سفیدک پودری ایجاد شود.

 

این بیماری ها تأثیر منفی قابل توجهی بر محصولات می گذارند. آنها سرعت رشد را کاهش یا حتی رشد را متوقف می کنند و کیفیت کلی میوه را کاهش می دهند. در موارد شدید، ممکن است کل چرخه محصول توت فرنگی را از بین ببرند. با حفظ محدوده رطوبت ایده آل و اجتناب از رطوبت بالا، می توانید از شیوع بیماری جلوگیری کنید و نیاز به آفت کش ها و قارچ کش های سمی را کاهش دهید.

رطوبت نسبی و VPD ایده آل برای کشت توت فرنگی:

رطوبت نسبی - 60-75٪ RH

VPD - 3-1.2 کیلو پاسکال

 

نحوه حفظ رطوبت مطلوب در گلخانه های توت فرنگی

کنترل رطوبت گلخانه برای کشت موفق توت فرنگی ضروری است. با این حال، روش های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد و برخی از روش ها موثرتر و کارآمدتر از روش های دیگر هستند. به طور سنتی، اپراتورهای گلخانه رطوبت را از طریق تهویه و گرمایش کنترل می کنند. باز کردن صفحه های گلخانه، دریچه ها و پنجره ها باعث می شود رطوبت از فضا خارج شود. این روش ممکن است گاهی موثر باشد. اما بسیار ناکارآمد است و اغلب راه حل کاملی برای رطوبت ارائه نمی دهد. هنگامی که هوا را از گلخانه آزاد می کنید، گرما را نیز آزاد می کنید. در این حالت برای تامین دمای مطلوب باید گرمایش را به طور مداوم حفظ کنید. این یکی از بزرگترین ناکارآمدی های کشت گلخانه ای است و منجر به هزینه های انرژی بسیار بالا می شود. علاوه بر این، رهاسازی رطوبت از طریق تهویه همیشه کارساز نیست. اگر شرایط آب و هوایی مساعد نباشد، ممکن است نتوانید رطوبت را در داخل کاهش دهید. این شامل زمانی است که هوا سرد، ابری، بارانی یا مرطوب است.

 

پرورش دهندگانی که به تهویه متکی هستند ممکن است با شرایطی مواجه شوند که نتوانند رطوبت را کاهش دهند. متأسفانه، حتی چند ساعت رطوبت بالا ممکن است منجر به ایجاد بیماری شود و به کل چرخه آسیب برساند. موثرترین و کارآمدترین روش برای کنترل رطوبت در باغبانی مدرن، استفاده از رطوبت‌گیرهای اختصاصی و فعال است. یک دستگاه رطوبت گیر، که برای کنترل رطوبت گلخانه طراحی شده است، به طور فعال رطوبت هوا را بدون نیاز به تهویه خارج می کند. این پوشش کامل و محافظت در برابر رطوبت بالا را در هر زمان فراهم می کند. استفاده از رطوبت‌گیرها همچنین به این معنی است که شما مجبور نیستید گلخانه را باز کنید یا تهویه کنید. بنابراین می توانید گرما و CO2 را در داخل گلخانه حفظ کنید. این روش می تواند تا 70 درصد در هزینه های گرمایش صرفه جویی کند.

اما برای حفظ رطوبت در بازه ایده آل برای رشد گیاه تنها داشتن دستگاه رطوبت گیر کافی نیست زیرا خرابی دستگاه به هر دلیلی ، منجر به بهم خوردن رطوبت و در ادامه گرمای گلخانه میشود. دیتالاگر یا دستگاه ثبت رطوبت میتواند کمک شایانی به گلخانه دارن کند تا در صورت بروز مشکل برای رطوبت در اسرع وقت اقدام کرده تا از هدر رفتن محصول و انرژی جلوگیری کنند.

تماس با ما

info@iplog.ir

32681691 031

اصفهان ، چهارباغ خواجو

خبرنامه