Stay Updated!

BLOG

رعایت دستورالعملهای وزارت بهداشت برای حمل و نقل مواد فاسد شدنی

رعایت دستورالعملهای وزارت بهداشت برای حمل و نقل مواد فاسد شدنی

چه از یک فروشگاه خرید کنید و چه آنلاین، به احتمال زیاد کالایی که می‌خرید از طریق خطوط دریای، زمینی یا هوایی به مقصد نهایی خود رسیده است. همه چیز از غذا و لباس گرفته تا هنر و وسایل نقلیه هر روز از یک طرف دنیا به طرف دیگر حمل می شود. در حالی که برخی از محصولات می توانند مسافت طولانی را بدون آسیب تحمل کنند، محموله های زیادی وجود دارند که برای تضمین رسیدن محصولات از نقطه A به نقطه B، دست نخورده نیاز به نظارت دائمی دارند.

نظارت بر دمای ثابت برای محصولات فاسد شدنی که باید همیشه در یک محیط کنترل شده نگهداری شوند، مهم است. مهم نیست این سفر یک روزه باشد یا چند هفته ای؛ هر گونه شکستن زنجیره سرد، حتی برای مدت کوتاهی، می تواند یکپارچگی محموله را به خطر بیندازد.

رطوبت نیز عامل مهمی برای حفظ کیفیت محصول حمل شده در کانتینرهای حمل و نقل است. محصولات با دستورالعمل های دمایی خاص معمولاً دستورالعمل های رطوبت نیز دارند. این می تواند به ویژه در طول سفرهای طولانی از طریق مناطق با آب و هوای مختلف مشکل ساز باشد که می تواند منجر به تشکیل تراکم شود. با این حال، حتی بدون تراکم، رطوبت بالا می تواند آسیب قابل توجهی ایجاد کند.

به همین منظور وزارت بهداشت کشور برای حمل و نقل مواد غذایی بخصوص حمل و نقل زمینی درستورالعمل خاصی را ارائه کرده که رعایت آنها الزامیست از جمله:

ماده 12- وسائط نقلیه موضوع این آئین نامه باید مجهز به اطاقک متناسب با نوع وکیفیت مواد خوردنی ، آشامیدنی ، آرایشی و بهداشتی مورد حمل باشند. تبصره 1- اطاقک باید بدون شیشه و پنجره باشد. تبصره 2- پوشش داخلی اطاقک باید از جنس مقاوم، زنگ نزن(استیل یا آلومینیوم) ، بدون درز و شکاف و قابل شستشو و ضد عفونی باشد.

 تبصره 3- کف اطاقک باید دارای شیب مناسب به طرف مجرای خروج فاضلاب حاصل از شستشو باشد.

 تبصره 4- داخل اطاقک باید دارای قفسه بندی و یا قلاب و ریل مناسب باتوجه به نیاز مواد مورد حمل باشد.

تبصره 5- اطاقک از داخل و بیرون همواره تمیز بوده و داخل آن فاقد بوی نامطبوع باشد.

 تبصره 6- در فصل گرما حداکثر درجه حرارت داخل اطاقک نباید بیشتر از 30 درجه سانتیگراد باشد.

ماده 13- وسائط نقلیه حامل مواد غذائی فاسد نشدنی از قبیل گوشت و فرآورده های گوشتی ، فرآورده های لبنی ، شیرینی جات تر و خامه ای و مشابه آنها  باید مجهز به سردخانه مناسب باشند.

تبصره- بر روی خودروی حمل این مواد عبارت«مخصوص حمل و نقل مواد غذائی فاسد نشدنی است» درج گردد.

ماده 14- سردخانه نصب شده روی وسائط نقلیه حامل مواد غذایی فاسد شدنی باید مورد تأیید وزارت بهداشت . درمان وآموزش پزشکی باشد.

تبصره 1- اطاقک سردخانه باید دارای عایق بندی مناسب باشد. به نحوی که برودت داخل آن در حد مورد نیاز حفظ شود.

 تبصره 2- بین قفسه ها یا قلاب و ریل، با توجه به نیاز در سردخانه فضای کافی جهت انتقال برودت وجود داشته باشد.

تبصره 3- سردخانه نصب شده بر روی وسیله نقلیه باید ضمن داشتن قدرت کافی، دارای رطوبت سنج، ترموگراف و زنگ هشدار دهنده برای اعلام دمای بیش از حد مجاز باشد.

ماده 15- وسائط نقلیه مخصوص حمل و نقل مواد غذایی که بدون شستشو و پخت و پز مجدد مصرف می شوند از قبیل شیرینی جات خشک، نان و مشابه آنها باید دارای اطاقک مسقف و محفوظ و مناسب باشند.

تبصره 1- وسایط نقلیه مشمول ماده 15 باید دارای کلیه شرایط تبصره های ماده 12 موضوع این آئین نامه باشند.

تبصره 2- کلیه مواد غذایی حمل و نقل شده در وسائط نقلیه مشمول ماده 15 باید دارای پوشش مناسب باشند.

ماده 16- وسائط نقلیه مخصوص حمل و نقل مواد غذائی اولیه کارخانجات باستثناء مواد خام دامی، لبنی ، آرد و شکر . حبوبات و غلات و مشابه آنها نیاز به اطاقک مسقف ندراند.

تبصره- حمل و نقل مواد غذائی مشمول ماده 16 باید حتی المقدور در بسته بندی های مناسب صورت پذیرد.

 ماده 17- وسائط نقلیه مخصوص حمل و نقل شیر خام باید دارای تانکر مخصوص از جنس استیل زنگ نزن و یا آلومینیوم بوده و دارای سردخانه با ظرفیت مناسب باشند.

ماده 18- حمل و نقل شیر خام در وسائط نقلیه بدون تانکر مخصوص حمل، ممنوع می باشد.

ماده 19- وسائط نقلیه مخصوص حمل و نقل میوه جات و سبزیجات و مشابه آنها که بعد از شستشو و سالمسازی و یا پخت و پز به مصرف می رسند باید دارای اطاقک محفوظ و مناسب  بوده و نیاز به مسقف بودن نمی باشند.

تبصره- مواد غذایی مشمول ماده 19 باستثنای سیفی جات باید در بسته بندی و یا جعبه های مناسب حمل و نقل گردند.

ماده 20- وسائط نقلیه مخصوص حمل و نقل یخ باید دارای اطاقک مناسب حمل و مسقف باشند.

تبصره 1- اطاقک وسیله نقلیه مشمول ماده 20 این آئین نامه باید از جنس استیل زنگ نزن یا ورق گالوانیزه مناسب باشد.

تبصره 2- اطاقک وسیله نقلیه مشمول ماده مذکور باید دارای پالت مناسب باشد.

ماده 21- وسائط نقلیه مخصوص حمل و نقل مواد غذائی طبخ شده گرم و آماده برای سرو و مصرف باید دارای اطاقک محفوظ و مسقف و مجهز به سیستم تأمین حرارت لازم باشند.

تبصره 1- اطاقک وسیله نقلیه موضوع ماده مذکو رباید  دارای قفسه بندی مناسب با توجه به نیاز مواد مورد حمل باشد.

تبصره 2- سیستم گرمایشی اطاقک وسیله نقلیه موضوع ماده مذکور طوری طراحی گردد که درجه حرارت غذای طبخ شده همواره حداقل در حد 60 درجه سانتیگراد حفظ گردد.

تبصره 3- مواد غذائی طبخ شدۀ آماده به سرو و مصرف که توسط وسایل نقلیه موضوع ماده مذکور حمل می گردند باید در ظروف و بسته بندیها ی مناسب که مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می باشند نگهداری و حمل گردند.

 

دیتالاگره می‌توانند شرایط حمل و نقل را در طول هر مرحله از سفر ثبت کنند و بینشی در مورد شرایطی که یک محصول در مسیر با آن مواجه می‌شود، فراهم می‌کند. استفاده ساده و مقرون به صرفه، ثبت‌کننده‌های داده برای نظارت بر آنچه در طول سفر اتفاق می‌افتد، به شرکت‌ها کمک کنند محصول خود را برای مدت طولانی آماده کنند، زیرا این امر هزینه دارد.

 

 

دیتالاگرها که در گزینه های مختلف موجود هستند، می توانند یک یا چند پارامتر را به طور همزمان نظارت کنن.  دیتالاگرهای دما و رطوبت که همراه با  محموله ها هستند میتوانند شرایط محیطی محصول را در معرض آن ثبت کنند. برای محموله‌های زنجیره‌ای سرد، دیتالاگرهایی طراحی کرد که در برابر دمای پایین مقاومت کنند تا تأیید کند که محصول در دمای تنظیم شده برای کل سفر حمل شده است.

 

 

تماس با ما

info@iplog.ir

32681691 031

اصفهان ، چهارباغ خواجو

خبرنامه