Stay Updated!

BLOG

محیط مناسب گلخانه برای کشت گوجه فرنگی

محیط مناسب گلخانه برای کشت گوجه فرنگی

آیا چیزی بهتر از پرورش گوجه فرنگی در گلخانه وجود دارد که بتوانید مستقیماً بچینید؟ ما فکر نمی کنیم وجود داشته باشد، بنابراین، ما با همکاری متخصصین باغ ، راهنمای دقیقی برای شما تهیه کرده ایم که در آن می توانید اطلاعات بیشتری در مورد کشت گوجه فرنگی در گلخانه بخوانید.

وقتی صحبت از انواع گوجه فرنگی به میان می آید، گزینه های زیادی برای انتخاب وجود دارد. برخی به ویژه برای کاشت در فضای باز مناسب هستند و برخی دیگر در گلخانه به بهترین وجه رشد می کنند. اگر می خواهید گوجه فرنگی را در گلخانه خود پرورش دهید، باید انواع خاصی را تهیه کنید. بیشتر انواع گوجه فرنگی برای کاشت در گلخانه مناسب هستند. سنتی ترین آنها عبارتند از:

گوجه گیلاسی

گوجه فرنگی آلویی (رومی)

گوجه فرنگی بیفتیک (مارماند)

سن مارزانو

همه این گونه ها برای کشت در گلخانه عالی هستند. آنها برای رشد به نور زیاد و دمای مناسب نیاز دارند.

چگونه گوجه فرنگی را در گلخانه خود پرورش دهید

اگر بذر گوجه‌فرنگی را بکارید، باید قبل از کاشت بذر در خاک، از جوانه زدن آن اطمینان حاصل کنید. هنگام جوانه زدن بذرها را در سینی های کوچک با دمای حدود 25 درجه در طاقچه یا زیر حرارت اضافی بگذارید. اطمینان حاصل کنید که فقط چند دانه در هر سینی قرار دهید تا فضای کافی برای جوانه زدن داشته باشند. به یاد داشته باشید که در هنگام جوانه زدن به گیاهان اجازه دهید تا حد امکان نور خورشید را دریافت کنند.

وقتی شروع به جوانه زدن کردند، می توانید آنها را در یک محیط تکثیر درب دار قرار دهید. دما را روی 18 درجه نگه دارید وهمیشه مرطوب نگه دارید و در جایی قرار دهید که نور خورشید زیاد باشد. هرچه بیشتر رشد کنند، به گلدان بزرگتری نیاز خواهند داشت. هنگامی که آنها شروع به رشد برگهای کوچک می کنند، به شرطی که دمای بیرون در شب از 12 درجه کمتر نشود، آماده پیوند به گلخانه شما هستند.

 

چگونه گوجه های خود را پیوند بزنیم

برای پیوند گوجه فرنگی ، باید مقدار زیادی خاک تازه آماده داشته باشید. بهتر است زمانی که دمای هوا در گلخانه شما حداقل 15 درجه در روز و شب باشد، گیاه گوجه فرنگی را پیوند دهید. با گرم کردن گلخانه خود می توانید به راحتی دما را کنترل کنید. اگر گیاه گوجه فرنگی خیلی زود پیوند زده شود، رشد سیستم ریشه متوقف می شود. ارتفاع بوته ها باید 30 تا 45 سانتی متر باشد و اولین گل آذین خود را داشته باشند. علاوه بر این، آنها باید بعداز گذشت 6-8 هفته، برگ های سبز تیره و ساقه قوی داشته باشند. قبل از پیوند، آنها باید به مدت دو هفته استحکام لازم را پیدا کنند. این کار با قرار دادن گیاهان در گلخانه در روز انجام می شود و در شب آنها را به خانه برمی گردانند. اینکارباعث میشود گیاه نسبت به سرما بسیار مقاوم شوند. در حالت ایده آل، دمای لایه بالایی خاک باید 21 درجه باشد و هرگز کمتر از 15 درجه نباشد.

 بوته های گوجه فرنگی مستقیماً در خاک با فضای زیادی بین هر بوته کاشته می شوند. اینکار منجر به ریشه های بزرگ و قوی میشسود و بازده محصول هر گیاه را افزایش می دهید. بنابراین، باید مطمئن شوید که ریشه ها تا حد امکان در عمق زمین قرار دارند. در واقع اگر مقداری از ساقه زیر خاک نیز باشد مشکلی نیست زیرا کرکهای روی ساقه برای تقویت سیستم ریشه پس از مدتی به ریشه تبدیل می شوند. در گیاه گوجه فرنگی هر چه سیستم ریشه قوی تر باشد گیاه مقاوم تر خواهد بود.

 

 چگونه آنها را پرورش دهید

اکنون گوجه فرنگی های شما در گلخانه باید به خوبی در حال رشد باشند. بررسی هفتگی آنها را به یک امر عادی تبدیل کنید. گیاهانی که خیلی بزرگ می شوند گوجه فرنگی با  طعم کمتری تولید میکنند. به یاد داشته باشید که در گلخانه، گیاه گوجه فرنگی که بزرگ می شود یا زمانی که در اواخر فصل است و می دانید که فقط گوجه فرنگی های کوچک و سبز می دهد را هرس کنید،. به طور مداوم شاخه های جانبی را که در امتداد ساقه عمودی رشد می کنند جدا کنید. همچنین ساقه های جدیدی را که در امتداد سطح خاک رشد می کنند حذف کنید.

زمانی که گوجه فرنگی های شما در حال رشد هستند، به یکباره به آب زیادی نیاز ندارند. آنها فقط به کمی آب در روز نیاز. سیستم آبیاری بسیار مفید است. از آبیاری روزانه مراقبت می کند و اطمینان حاصل می کند که مقدار مناسبی آب به گیاهان می دهد. اگر آبدارترین و خوش طعم ترین گوجه فرنگی را می خواهید، کود ضروری است. گیاهان به تغذیه زیادی نیاز دارند، بنابراین کود بسیار مفید است، ولی حتما دستورالعمل های روی بسته بندی که کود را رعایت کنید و در دمای بالای 28 درجه در گلخانه از کوددهی خودداری کنید.

حتما گوجه فرنگی های را چک کنید. با بزرگتر شدن و کوچک شدن برگها، ساقه نیز سنگین تر می شود. برای جلوگیری از رشد بیش از حد گیاهان به زمین، می توانید گیاه را به چوب محکمی ببندید. در غیر این صورت می تواند از بزرگ شدن و آبدار شدن دیگر گوجه فرنگی ها جلوگیری کند.

 

مواظب گیاهان خود باشید

در این فرآیند، بوته های گوجه فرنگی شما ممکن است تغییر کنند و نشان دهد که چیزی اشتباه است. به عنوان مثال اگر برگها اغلب زرد می شوند، نشانه کمبود کود است. در این صورت می توانید مقداری کود به خاک اضافه کنید تا گیاه غذای مورد نیاز خود را دریافت کند. پیچ خوردگی برگ ها نشان دهنده تجمع نشاسته در برگ ها است که ممکن است در اوایل سال رخ دهد معمولا دلیل آن این است که دما در شب بسیار پایین است بنابراین برگها می توانند نشاسته را به قند تبدیل کنند. اگر هوا خیلی گرم باشد فرآیند رشد متوقف می شود و برگ ها شروع به پیچ خوردن می کنند.

اگر گیاه شما برگ های زیادی داشته باشد اما گوجه فرنگی نداشته باشد، ممکن است نشان دهنده این باشد که باید گیاهان خود را کوتاه کنید. هنگامی که یک گیاه گوجه فرنگی تعداد زیادی برگ داشته باشد، انرژی گیاه را تحت تأثیر قرار می دهد که نتیجه آن کاهش تعداد برگ ها و کاهش تعداد گوجه فرنگی های بزرگ و خوشمزه است. گرمای بیش از حد در طول شروع گل بر عملکرد تأثیر می گذارد. برای پیشگیری از این مشکل میتوانید از دیتالاگر دما استفاده کرده بوصورت خودکار  دمای محیط را ثبت و در صورت انحراف از بازه مورد نیاز به شما اخطار دهد. گیاهان شما همچنین می توانند  دچارکپک خاکستری یا پوسیدگی قهوه ای شوند که به صورت لکه های قهوه ای روی برگ ها و ساقه ها ظاهر می شود. دلیل این امر رطوبت بالاست. برای این کار می توانید پنجره بازکن های اتوماتیک تهیه کنید که تنظیم رطوبت گلخانه را آسان می کند و همچنین از دیتالاگرهای ثبت رطوبت بهره ببرید تا در کمترین زمان ممکن برای رفع مشکل ناشی از افزایش یا کاهش رطوبت اقدام کرده و از از هدر رفت هزینه و انرژی و محصول خود پیشگیری کنید.

تماس با ما

info@iplog.ir

32681691 031

اصفهان ، چهارباغ خواجو

خبرنامه